MiG-21- radziecki samolot myśliwski skonstruowany w latach 50. XX wieku w biurze konstrukcyjnym MiG przez Artioma Mikojana i Michaiła Guriewicza. Ze względu na swoją sylwetkę dorobił się wśród pilotów nazwy ołówek.


DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE

  • Płatowiec:Średniopłat ze skrzydłami trójkątnymi i płytowym usterzeniem wysokości, całkowicie metalowy. Kadłub o konstrukcji półskorupowej, przekroje poprzeczne eliptyczne z uwzględnieniem reguły pól. Skrzydła trójkątne o kącie skosu 57o i profilu szybkościowym CAGI o grubości względnej 4,2% przy nasadzie i 5% przy końcach. Kąt nastawienia 0o, kąt wzniosu -2o.
  • Silnik:Jeden silnik turboodrzutowy R-25-300 o ciągu maksymalnym bez dopalania 40,2 kN, 4100 kG, ciągu z dopalaniem 69,62 kN, 7100 kG i ciągu na zakresie dodatkowego dopalania CzR 97,08 kN, 9900 kG. Masa silnika 1280 kg.
  • Wyposażenie: Radar RP-22 SMA o zasięgu 30 km, fotel katapultowy KM-1M
  • Uzbrojenie:Do zwalczania celów powietrznych samolot może zabrać samonaprowadzające się rakiety powietrze-powietrze R-60M, R-13M i R-55 oraz rakiety z głowicą półaktywną radiolokacyjną R-3R. Przeciwko celom naziemnym bomby, rakiety niekierowane S-5 itp. Pod kadłubem działko GSz-23 kaliber 23mm z zapasem 200 sztuk amunicji.

    PARAMETRY I OGRANICZENIA

    Parametr

    Wartość

    Uwagi

    Długość całkowita samolotu

    15.75 m

     
    Długość bez odbiornika OCP

    14.45 m

    OCP - odbiornik ciśnień powietrza ( z przodu samolotu na długiej rurce)
    Długość samego kadłuba

    12.24 m

     
    Rozpiętość skrzydeł

    7.15 m

     
    Wysokość samolotu

    4.10 m

     
    Powierzchnia nośna

    23 m

     
    Masa samolotu do startu

    8725 kg

     
    Max. masa samolotu do startu

    9800 kg

    10400 kg jeżeli samolot ma koła KT-92D z oponami 42A

    Max. masa uzbrojenia do startu

    1000 kg

     
    Dopuszczalny kąt natarcia

    + 28 st.

    wg. wskaźnika UUA-1
    Zwalanie się samolotu

    + 33 st.

    wg. wskaźnika UUA-1
    V max oderwania samolotu przy starcie

    360 km/h

    dla opon typu 41 i -------370 km/h dla opon 42A
    V max chowania i wyp.podwozia

    600 km/h

    ( V przyrządowa )
    Minimalna V wyłączania dopalania po starcie

    600 km/h

    ( V przyrządowa )
    Max waga do lądowania

    7300 kg

    w zależności od konfiguracji samolotu
    Max V przyziemienia

    330 km/h

    ( V przyrządowa )
    Max V wypuszczenia spadochronu hamującego

    320 km/h

    ( V przyrządowa )
    Zalecana V wypuszczenia spadochronu hamującego

    280 km/h

    ( V przyrządowa )
    Max V lotu z wypuszczonym podwoziem

    700 km/h

    ( V przyrządowa )
    Zużycie paliwa przy starcie na dopalaniu

    200 l/min

     
    Zużycie paliwa przy starcie na zakresie dodatkowego dopalania

    410 l/min

     
    Średnie zużycie paliwa w locie

    35 l/min

    Zużycie się zmienia w zależności od wysokości lotu i obrotów silnika
    Prędkość ewolucyjna

    450 km/h

    przy masie samolotu większej niż 9200 kg na wszystkich wysokościach
    ________ ,, ________

    400 km/h

    przy masie mniejszej niż 9200 kg
    Max. V lotu

    1200 km/h

    ( eksploatacyjna V przyrządowa )
    _______ ,, _______

    1300 km/h

    ( V przyrządowa w warunkach bojowych )
    Pułap praktyczny

    17500 m

    pułap samolotu z dwoma pociskami rakietowymi, przy pracującym silniku na pełnym dopalaniu do pozostałości paliwa 700 l w standardowych warunkach atmosferycznych

     

     

    WARUNKI KATAPULTOWANIA

    Parametr

    Wartość

    Uwagi

    W czasie rozbiegu i dobiegu

    140 km/h

    nie mniejsza ( V przyrządowa )
    Lot poziomy

    do 600 km/h

    bez względu na wysokość nad terenem ( V przyrządowa )
    Lot poziomy

    600-1200 km/h

    na wysokości nie mniejszej niż 30 m nad terenem ( V przyrządowa )
    Na zniżaniu

    -------------------

    na wysokości równej V zniżania, pomnożonej przez cztery (bez uwzględnienia czasu na podjęcie decyzji przez pilota)
    W hełmie szczelnym z zamkniętą szybką i w WUK

    do 1150 km/h

    V przyrządowa
    W hełmie ochronnym z opuszczonym filtrem i założoną maską tlenową

    do 900 km/h

    V przyrządowa
    W hełmie ochronnym z uniesionym filtrem lub w hełmie szczelnym z otwartą szybką.

    do 700 km/h

    V przyrządowa
    Minimalna wysokość katapultowania po wpadnięciu w korkociąg

    3000 m

     
    Minimalna wysokość katapultowania w razie nieuruchomienia silnika po jego zgaśnięciu

    2000 m

     
    Minimalna wysokość katapultowania w razie utraty orientacji przestrzennej

    2000 m

     
         
         
         
         


    Informacje Pobrane z http://www.flyshark.republika.pl za zgodą Autora